Kuulumisia

No huh huh. Aika kuluu nopeasti. Edellisestä päivityksestä onkin kulunut jo taas joitain kuukausia. Blogin päivitys on jäänyt viimeaikoina valitettavan vähälle. Toisaalta, eipä niitä kiipeily -aiheisia tapahtumiakaan ole hirveästi ollut.

Kiipeilyllisesti alkuvuosi on mennyt aikalailla odotetusti. Toki muutama valonpilkahduskin on ollut. Kädet alkavat onneksi olla jo kunnossa. Murtunut ranne on ok ja oikean käden kipeä tenniskyynärpää on parantunut. Vasen kyynärpää vielä vähän vihoittelee. Kyynärpäällä ei esimerkiksi leukoja paljon vedellä eikä otelaudassa vielä roikuta. Tosin kyseiset vetelyt ja roikkumiset ovat jääneet muutenkin vähälle jo ennen loukkaantumistakin.

Voimat ovat pikku hiljaa osoittaneet pieniä palailun merkkejä ja kiipeily sujuu jo vähän paremmin. Kiipeilyn sujuvuus selittynee lähinnä sillä, että keho ja lihakset muistavat jo vähän miten kivellä ja seinällä tulee liikkua. Keskityn tällä hetkellä enemmän kiipeilyyn, enkä niinkään treenaamiseen. Ehkä treenaamisenkin aika vielä joskus tulee. Mahdollisesti jopa syksyllä kun jään lasten kanssa neljäksi kuukaudeksi kotiin. Silloin jää toivottavasti vähän enemmän paukkuja käytettäväksi kiipeilyynkin kun ei tarvitse töissä käydä. Nähtäväksi jää.

IMG_6094

Dementialla, huomaa eri kengät😉

Tämän kauden valonpilkahduksiin kuuluu ehdottomasti Dementian kiipeäminen. Jos joku ei muista, niin juuri Dementialla yksin ollessani mursin ranteeni. Reitti menikin hieman yllärinä heti kevään ensimmäisellä sessiolla. Aluksi tuntui ettei suju yhtään. En muistaakseni saanut yksittäisenä muuvinakaan tehtyä kruksia kuin kerran. Sitten totesin, että ehkä alan joka tapauksessa vaan hakkaamaan reittiä alusta asti enkä hipsuttelemaan reitin eri osioita. Tuli huono yritys toisen jälkeen. Päätin vaihtaa vasempaan jalkaan eri kengän kun se jalka tuntui lipeävän yritys toisensa jälkeen. Heti seuraavalla yrityksellä huomasinkin seisovani reitin topissa. Olin aivan yhtä hölmistynyt reitin kiipeämisestä kuin spottaajanikin. Ilmeisesti välillä homma vaan loksahtaa arvaamatta kohdalleen ja hyvä niin.

Viimeaikoina olen innostunut köysittelystä. Näin kesän lämmöillä olen useasti valinnut sportin kiipeämisen boulderin sijaan. Varsinkin kun tuntuu, että on tullut kaikki lähiboulderit niin monta kertaa jo kierrettyä. Köyden päässä on päässyt tekemään ihan uusia muuveja kokeilemaan itselle ihan uusia reittiä. Piristävää vaihtelua.

Panostinpa jopa sen verran, että ostin uudet valjaat ja köyden. Köysittely on sen verran jännää puuhaa etten halua terävässä päässä olessani joutuvan miettiämään, että mikäs se valjaiden parasta ennen -päivä olikaan. Kaverin suosittelemat mukavat ja kevyet Black Diamondin Solution -valjaat ostin Voemalta postitse. Kiitos vaan hyvästä palvelusta.

IMG_6594

Eka 7a köydenpäässä. Suhruinen kuva johtuu videosta otetusta kuvakaappauksesta.

Köydellä olen kiivennyt ehkä kuutisen kertaa tänä vuonna. Se on enemmän kuin kolmena aikaisempana vuonna yhteensä. Kiipesinpä jopa esimmäisen köysiseiskanikin. Hurjaa hommaa. Nostan hattuani kaikkille köyden päässä roikkujille. Tuntuu sen verran jännittävältä touhulta ainakin näin harvakseltaan tehtynä. Syksyn to do -reitit taitavatkin tällä hetkellä olla enemmänkin köysipuolella. Joku hyvä läheltä löytyvä boulderprojektikin olisi kyllä kiva löytää. Köydellä kiipeäminen kun tuppaa välillä hörppäämään vähän liian paljon aikaa muilta velvotteilta.

Sellaista siis on kuulunut alkuvuoteeni. Loppuvuoden tavoitteisiini kuuluu hyödyntää kotiseinääni enemmän ja saada päästä ainakin samaan kuntoon kun missä olin ennen loukkaantumista. Mieluiten parempaan.

Kiipeilyvuosi 2015

Nyt on taas yksi vuosi paketissa. Tai oikeastaan on ollut jo pari kuukautta. Blogin päivittäminen on ollut vähän hitaanlaista viime aikoina. Tutkiskelin hieman harjoituspäiväkirjaani viime vuodelta ja kiipeilyni on vuoden aikana ollut aika vähäistä. Numeroina vuosi 2015 meni seuraavasti: ulkona kiipesin 27 päivänä ja sisällä 45. Kiipeilypäiviä yhteensä 72. Muutama lähetys. Monta reittiä jäi lähettämättä. Yksi murtunut ranne. Yksi kipeä tenniskyynärpää.

Ranne alkaa olla nyt aikalailla ok. Suuremmaksi ongelmaksi on muodostunut toiseen käteen muodostunut kivulias tenniskyynärpää joka haittaa tehokkaasti harjoittelua. Ja itseasiassa nyt kun olen hieman varonut oikean käden tenniskyynärpäätä, niin huomaan myös vasempaan kyynärpäähän saman vaivan hiipineen. Epämiellyttävä kierre. Ensimmäisiä kertoja kun kävin kiipeämässä kipsin pois ottamisen jälkeen täytyi todeta, että kaikki voima vasemmasta kädestä oli hävinnyt. Samoin kiipeilytuntuma yleisesti.

Talvikauden tavoitteena oli alunperin treenata itseni siihen kuntoon kun olin ennen onnettomuutta. Realistisempi tavoite olisi varmaan yrittää päästä siihen kuntoon syksyksi. Sen verran kaukana tavoiteltu kunto  tuntuu vielä olevan. Pitää yrittää edetä rauhassa ettei tulisi muita vaivoja.

Taisin olla kiipeämättä melkein kolme ja puoli kuukautta murtuman vuoksi. Niin pitkää taukoa en muista pitäneeni siiten kiipeilyn aloituksen. Kahdeksan tai yhdeksän vuoden aikana olen ehkä pisimmillään ollut 2,5 viikkoa kiipeämättä. Hassua. Tavallaan tuntui ehkä jopa hieman vapauuttavalta kun ei ollut ”pakko” lähteä kiipeämään. Ei tarvinnut perheellisenä sumplia aikatauluja. Tai kytätä säätä. Tai muuten vaan olla kokoajan menossa. Oli aikaa vain olla ja keskittyä yhdessä olemiseen ja muiden asioiden hoitamiseen.

Tosin huomasin (ja vaimo myös) ettei se murtunut ranne välttämättä ole ihan hirveän kätevä juttu jos pitää nostella ja hoivata alle vuoden ikäisiä kaksosia ja kolmevuotiasta pikkuneitiä. Ja muutenkin se kyllä hankaloittaa elämää huomattavasti. Täytyy kumminkin olla tyytyväinen ettei käynyt huonommin. Monta vuotta on tullut kipeiltyä ilman minkäälaisia onnettomuuksia. Toki on muutama venähtänyt nilkka ja kipeä sormen nivel ollut. Ja lukuiset kiviihottumat sekalaisissa paikoissa. Mutta nyt olisi oikeasti voinut käydä hyvin huonosti. Ensi kerralla otan spottaajan mukaan kun samaiselle probleemalle menen mistä tipuin.

Mutta hei, yritetään vielä hetki nauttia sisäkiipeilystä sillä ulkokausihan on oikeasti ihan nurkan takana. Osa on jo ulkokauden päässyt avaamaan etelämmässä. Jospa ne lumet täältäkin kohta sulavat. img_8362.jpg

 

 

 

Hupsistakeikkaa

Viime syksyn kitkat meni vähän ohi perhekiireiden takia. Täksi syksyksi oli kovat odotukset ja kova hinku päästä ulos lähettämään tai ainakin yrittää lähettää omia projekteja. Olin jopa nostanut hieman harjoituskertoja jumppaamalla omalla kotiseinällä. Sitten kävi huono tuuri.

kuva(1)

Huonona tuurina pidän sitä kun kantaa yksin kaikki omistamansa pädit (4 kpl) metsään, sijoittaa ne mielestään hyvin ja silti onnistuu jalan lipsahtaessa tippumaan kaikkien pehmusteiden ohi kivikkoon.

Huono tuuri. Kahden röntgenkuvauksen ja yhden magneettikuvan jälkeen todetaan ranteessa murtuma. Paska. Murtuma on onneksi kuitenkin hyvälaatuinen ja kipsi on seuranani vain neljä viikkoa. Syksyn tavoitteet menee auttamatta uusiksi. Ja ehkä keväänkin. Katsotaan nyt rauhassa. Paska.

kuva(2)

Alennusta Friction Labs -mangnesiumista

blends-icons_large

Hei kaikki kiipeilevät tytöt ja pojat! Nyt olisi hyvä tilaisuus päästä kokeilemaan erittäin laadukasta magnesiumia tarjoushinnoin. Kun tilaat äskettäin arvostelemaani erinomaista kitkajauhetta, niin saat alennusta 15% kaikesta tilaamastasi syöttämällä alennuskoodin: kiipeilypaivakirja2015. Arvostelu täällä , tilaamaan pääset tästä . Suosittelen kokeilemaan. Et tule pettymään.

Arvostelu: Friction Labs -magnesium

kuva(1)Minulla hikoilee sormet. Siis oikeasti hikoilee sormet. Välillä ihan älyttömästi. Sisällä kiivetessä välillä tuntuu, että sinä aikana kun kävelee mankkauspisteeltä kiivettävän reitin juureen, niin mankka on jo hävinnyt käsistä. Lähdepä siinä sitten lipsuttelemaan reittiä ylös.

Tästä syystä johtuen olen kokeillut jos jonkinlaisia kikkakolmosta mikä auttaisi käsien hikoiluun. Olen kokeillut varmaan seitsemää eri kuivamankkaa ja useita erilaisia nestemankkoja. Antihydraliakin on tullut kokeiltua. Sekään ei tuntunut auttavan juuurikaan. Tulihan siitä mukavan paksu ja hikoilematon iho mutta heti kun nahka sormista kului hiukan niin hikoilu alkoi uudestaa. Ehkä antihydralilla pitää tehdä vielä lisää kokeiluja kun mikään muu ei tunnu auttavan.

Edellämainitusta syystä kiipeilymaailman hehkutusta osakseen saanut Friction Labs -mankka vaikutti kiinnostavalta tuotteelta. Ja totta puhuen välillä sormieni hikoilu ottaa niin kovasti päähän, että olen melkein valmis kokeilemaan mitä tahansa joka hiukankin auttaisi.

Mistä siis Friction Labsin mankasta on kysymys? Valmistaja kertoo sivuillaan, että kaikki mankka sisältää magnesiumia ja lisäksi kalsiumkarbonaattia (ns. liitutaulu liitua). Mitä enemmän magnesiumia kiipeilyyn käytettävä mankka sisältää, sitä paremmin se sitoo kosteutta itseensä eli parantaa pitoa. Kalsiumkarbonaatti taas ilmeisesti muuttu liukkaaksi ja limaiseksi kostetta kohdatessaan. Tuntuu hassulta että juuri sitä pitää sitten sekoittaa kuivaavan magnesiumkarbonaatin kanssa. Omien sanojensa mukaan FL valmistaa markkinoiden puhtainta ja näin ollen laadukkainta mankkaa. Kuva Friction Labsin sivuilta.

Chalks tested include Bison Ball, Metolius Super Chalk, Evolv, and Metolius Block

Chalks tested include Bison Ball, Metolius Super Chalk, Evolv, and Metolius Block

Käytännössä tämä tarkoittaa, että FL -mankan pitäisi pysyä käsissä kauemmin kuin tavallisen mankan. Eli mangnesiumia kuluisi vähemmän ja kädet pysyvät kuivempana. Kuulostaa hyvältä. Tuumasta toimeen ja tilaamaan.

Valittavana oli kolmea eri karkeusastetta: Unicorn Dust (hieno jauhe), Gorilla Grip (rouhetta ja palaa) ja Bam Bam (isompia paloja ja rouhetta). Itse otin gorillaa. Hieman hirvitti tavallista korkeampi hinta sillä postikuluineen hintaa 258g painavalle pussukalle tuli 37€.Mutta ehkäpä se on sen verran parempaakin. Ja niin kun sanoin, niin olen valmis kokeilemaan melkein mitä tahansa.

Paketti saapui yllättävänkin nopeasti. Mankka oli pakattu kivaan kiiltävään pussiin ja siinä oli kiva gorillan kuvakin ja kaikkea. Tuli tarraakin ja hihamerkkiä mukana. Avasin tärisevin käsin pussin ja odotin suuren valoilmiön purkautuvan pussista naamalleni kuin siinä eräässä Indiana Jonesin elokuvassa kun pahat sedät avaa kadonnutta arkkia. No, pussissa oli mankkaa. Ihan tavallisen näköistä mankkaa.

Kokeiltuani ekaa kertaa voin todeta sen olevan kyllä aika pirun hyvää mankkaa. Tuntuu huomattavan kuivemmalta omaan käteeni kuin mikään muu tähän asti kokeilemistani. Ja kyllä, se pysyy käsissä huomattavasti kauemmin kuin mikään muu kokeilemani mankka. Kokeilin FL:n tavaraa myös kiivetessä lämpimällä kesäkelillä erästä reittiä jonka kanssa olen joskus aika paljon taistellut. Uskon vilpittömästi, että lähetyksessä auttoi tämä uusi puhtaampi magnesium. Tavallinen mankka loppui käsistä ainakin kahta muuvia ennen FL:n mankkaa. Ero oli mielestäni selkeä. Kokeilin jopa laittaa toiseen käteen tavallista mankkaa ja toiseen Friction Labsin mankkaa. Ja taas tavallinen mankka kostui läpi huomattavan paljon nopeammin kuin FL:n. Koe suoritettiin siis otteisiin koskematta.

Kyllähän ne käden vieläkin hikoilee mutta tämä pysyy käsissä kyllä paremmin ja sitoo kosteutta paremmin. Hinta hieman vieläkin hirvittää mutta kuinka monta pussillista sitä mankkaa nyt oikeasti vuodessa menee? Minulla ei niin monta, että sillä olisi mitään merkitystä.

Vaikka Friction Labsin mankka on ehkä parasta mankkaa tällä hetkellä, niin ei se sitä kiipeilijän greidiä automaattisesti itsekseen nosta. Se onko FL:n mankka hintansa arvoinen saa kukin päättä itse. Ainakin minun kiipeilystä se tekee nautittavampaa. Siitä olen valmis hieman maksamaan.

P.S. Lue täältä miten saat alennusta tilatessasi Friction Labsin tuotteita.

Iltajumppaa dynotellen

Viime aikoina kiipeilyni on keskittynyt pääasiassa iltaan lasten mentyä nukkumaan. Ihan mukavaa touhua varsinkin kun päivisin alkaa jo olla aika lämmintä. Iltasella lämpötila tuntuu omissa hikinäpeissäni varsin kohtuulliselta.

Oheisella videolla olen jälleen yksin illalla liikkeellä. Mukavan hiljaista ja rauhallista. Ja hyvää vastapainoa töissä sekä kotona olevaan hulinaan.

Reittinä tällä kertaa Salmirannassa sijaitseva dyno nimeltä Maj Britt. Hyvä hyppy joka tuntui olevan aivan oman ulottuvuuteni rajoilla. Aika läheltä sai kiveä viistää jos halusi ylttää toppiin.

Kuinka valita kiipeilykenkä

Jos joku ei vielä ole hommannut Rock Sport Magazineltä lehteä nro 1/2015 ja kiinnostaa tietää mitä kannattaa ottaa huomioon kun valitaan itselle sopivaa kiipeilykenkää, niin käypäs lukaisemassa kirjoittamani artikkeli BoulderSaimaan nettisivuilta. Ei muuta kun kiipeilykenkiä valitsemaan.